zwaveluitstoot maatregelen: Sulfur Cap 2020

Image

Misschien heb je er al wat van gehoord of niet: de ‘Sulfur Cap’. Dit is een nieuwe richtlijn per 1 januari 2020 in de scheepvaart, en dus ook voor cruiseschepen, die ervoor moet zorgen dat de zwavel uitstoot verlaagd wordt van 3,5% naar 0,5%. Deze richtlijn, die IMO2020 of Sulfur Cap wordt genoemd, is uitgevaardigd door de Internationale Maritieme Organisatie, IMO. Wij gingen op onderzoek waarbij branche-organisatie CLIA ons meehielp om een en ander te verduidelijken.

Wat betekent de Sulfur Cap voor een cruiseschip?

Rederijen zijn al jaren bezig om de zwaveluitstoot af te laten nemen. Vrijwel om de paar jaar wordt het uitstootpercentage verder opgelegd. In 2008 naar 4,5% en in 2012 een verdere verlaging naar 3,5%. Per 1 januari 2020 is dit 0,5% geworden. Deze regel geldt voor alle zeeschepen, in totaal 65.000 stuks! De cruisevaart vertegenwoordigt 1% van dat aantal. 

(Cruise)rederijen zijn dus al veel langer bezig met uitstoot en het verlagen daarvan. Ze kunnen kiezen uit een combinatie van drie oplossingen:

  • Het eerste wat ze kunnen doen, is het plaatsen van filters zodat de zwaveldeeltjes vrijwel compleet verdwijnen. Talloze cruiseschepen hebben deze inmiddels aan boord. Ze worden ook wel scrubbers genoemd die de zwaveldeeltjes uit de schoorsteengassen haalt.
  • Nieuwe cruiseschepen in aanbouw krijgen vaak LNG (vloeibaar aardgas) als brandstof. Momenteel zijn de AIDAnova en Costa Smeralda de twee enige varende LNG cruiseschepen. Liefst 25 schepen staan op de lijst om te worden gebouwd met LNG.
  • De derde oplossing is dat bestaande schepen de huidige brandstof vervangen door Marine Gasolie, een alternatief dat aan de richtlijn voldoet.

Wat betekent dit voor mijn cruise?

Voor rederijen betekent de nieuwe richtlijn een verdere investering in de vloot en dus duurzamer cruisen. Als passagier merk je steeds meer van deze maatregelen. Aan de wal zie je bijvoorbeeld minder uitstoot uit de schoorsteen komen.

Rederijen zijn niet alleen bezig met de zwavel uitstoot, maar willen ook op andere gebieden duurzaam zijn. Wellicht ken je al walstroom, hybride schepen, LED-lichten, recycling en afname van het plastic afval. Daar merk je aan boord zeker wat van. Als passagier wordt je gevraagd mee te helpen door zuiniger te zijn met water & elektriciteit en je afval te scheiden.

Walstroom aan de kade

Voor walstroom moeten havens wel behoorlijke investeringen doen. Momenteel zijn er slechts 16 havens die walstroom kunnen aanbieden. Als een schip walstroom gebruikt, zal je geen rook meer uit de schoorsteen zien komen en functioneert het schip op stroom van de kade. Voornamelijk de nieuwbouwschepen hebben deze technologie aan boord, maar kunnen het dus niet overal aan de kade gebruiken. 

Cijfers:
  • 44% van de nieuwbouwschepen vaart straks op LNG
  • 68% van de huidige vloot heeft filters voor uitstoot
  • 100% van de nieuwbouwschepen heeft geavanceerde vuilwater systemen
  • 88% van de nieuwbouwschepen is klaar voor walstroom.

Hoe gaat het verder?

De branche-organisatie CLIA zal de komende jaren de ontwikkeling ondersteunen van 0% uitstoot. Voor cruiseschepen die naar de Geirangerfjord varen na 1 januari 2026 is dat zelfs essentieel. De Noorse overheid heeft namelijk besloten dat alleen schepen met een voortstuwing van 0% uitstoot, deze prachtige fjord in mogen. Noorwegen neemt hiermee vast een voorsprong op de internationale regels.

Voordat de internationale 0% emissie eis er is, gaat de CLIA meepraten om een ontwikkelingsgroep bij IMO op te richten. Rederijen gaan ondertussen samen verder met de werven om de technologische ontwikkeling te stimuleren.