Cruiseschip MV Gemini raakt pier in Piraeus

In de ochtend van 5 september is het cruiseschip MV Gemini, in de vaart bij Miray Cruises, tegen de kade gebotst tijdens het aanmeren in de haven van Piraeus, Griekenland.
Bij eerste controles bleek dat het schip schade had opgelopen aan de romp, boven de waterlijn.
Een bemanningslid, dat anoniem wilde blijven, bevestigde dat het schip tijdens de manoeuvre de pier raakte en dat er een aanzienlijk gat in de zijkant van de romp is ontstaan.
“MV Gemini raakte tijdens het aanmeren in Piraeus per ongeluk de kade, waardoor er een groot gat in de romp is ontstaan. Het lijkt erop dat de problemen voor dit oude schip alleen maar toenemen,” aldus de bron.
De havenautoriteiten onderzoeken samen met het technische team van het schip de schade. Reparaties zijn noodzakelijk voordat de MV Gemini weer in de vaart mag.
Het cruiseschip MV Gemini botst tegen de kade in Piraeus, Athene, Griekenland
Dit incident komt bovenop een reeks tegenslagen voor het schip, dat in 1992 werd gebouwd.
In maart had de MV Gemini al te maken met een brand in de machinekamer, kort na vertrek uit Piraeus. Rook was zichtbaar op de bovenste dekken en zowel passagiers als bemanning werden uit voorzorg naar de verzamelstations gestuurd.
Hoewel de brand geblust werd, moest het schip met verminderde snelheid terug naar de haven vanwege aanhoudende motorproblemen.
Na de recente botsing in Piraeus is de verwachting dat zowel de Griekse autoriteiten als de classificatiemaatschappij een volledige inspectie zullen eisen voordat het schip opnieuw mag vertrekken.
Incidenten van dit type zijn zeldzaam
Dat een groot cruiseschip tegen een kade of ander schip botst, komt niet vaak voor, maar het gebeurt soms wel.
In juli 2023 botste de Ruby Princess van Princess Cruises tegen Pier 27 in San Francisco tijdens het afmeren na een 10-daagse Alaska-cruise.
Zowel de pier als het schip liepen schade op boven de waterlijn. Passagiers herinnerden zich een harde schok bij de aanvaring, maar er vielen gelukkig geen gewonden.
Ongeveer 16 maanden later werd een rapport gepubliceerd waarin stond dat de oorzaak waarschijnlijk lag bij de kapitein, die de nadering niet had aangepast aan de verwachte stroming.
In mei 2022 raakte de Harmony of the Seas van Royal Caribbean een kade-uitbreiding in Jamaica, waarbij eveneens alleen materiële schade ontstond.
Niet alle incidenten betreffen kades. Op 11 december 2024 lag de Allure of the Seas van Royal Caribbean afgemeerd in Nassau (Bahama’s), toen een jacht motorproblemen kreeg en tegen de achterkant van het schip dreef. Op videobeelden was te zien hoe de mast van het jacht bij de klap brak.
Het cruiseschip zelf bleef grotendeels ongedeerd en het vertrek liep slechts korte vertraging op. Maritieme autoriteiten spreken in dit soort gevallen van een allision: een varend vaartuig dat een stilstaand object raakt, in plaats van een botsing tussen twee bewegende schepen.
Andere voorbeelden zijn:
- In 2022 werd de Mariner of the Seas van Royal Caribbean geraakt door een vrachtschip terwijl het afgemeerd lag in Freeport, Bahama’s.
- In december 2019 kwamen de Carnival Glory en de Carnival Legend met elkaar in aanvaring in Cozumel, Mexico, terwijl beide schepen aan de kade lagen. De Carnival Glory liep daarbij flinke achterschade op en miste op een haar de Oasis of the Seas van Royal Caribbean.
Hoewel dit soort ongelukken veel aandacht trekt, maken moderne cruiseschepen jaarlijks duizenden veilige havenaanlopen. Wanneer er toch een allision of aanvaring gebeurt, komt dat meestal door lastige manoeuvres in drukke havens, slecht weer of kleinere schepen die de controle verliezen.
Reactie