Hurtigruten-onderzoek: Britten staan meer open voor nieuwe smaken op vakantie

Image

Uit een nieuw onderzoek van Hurtigruten blijkt dat vooral oudere generaties vooroplopen als het gaat om avontuurlijk eten – zelfs als het om zeewier gaat.

Uit de resultaten blijkt dat 25 procent van de Britten terughoudend is om nieuwe gerechten te proberen. Jongeren tussen de 16 en 24 jaar (Gen Z) zijn het kieskeurigst. Slechts 65 procent van hen staat open voor nieuwe smaken, tegenover 78 procent van de 55-plussers.

Daarnaast geeft 57 procent van de ondervraagden toe dat ze meer dan drie keer per week hetzelfde eten. Een toegewijde 5 procent eet zelfs élke dag exact hetzelfde gerecht.

Pizza en spaghetti bolognese zijn de populairste gerechten in het Verenigd Koninkrijk. Beide worden wekelijks gegeten door 43 procent van de deelnemers aan het onderzoek.

Toch blijkt dat veel Britten juist op vakantie wél bereid zijn om iets nieuws te proberen: 57 procent zegt dat ze dan het meest openstaan voor onbekende gerechten.

Voor 40 procent is het zien van een gerecht op een menukaart tijdens een cruise of vakantie de aanleiding om iets nieuws te proberen. Daarnaast laat 34 procent zich inspireren door reisprogramma’s of kookshows.

Van alle steden in het Verenigd Koninkrijk is Edinburgh het meest avontuurlijk als het om eten gaat. Sheffield scoort het laagst op dit gebied.

Opvallend is dat 71 procent van de ondervraagden bereid is om zeewier te proberen, terwijl slechts 12 procent weet dat dit een belangrijk ingrediënt is in de Noorse keuken.

“Wij willen onze gasten een authentieke en complete ervaring van Noorwegen bieden – en daar hoort ook de natuurlijke voorraadkast van het land bij,” zegt culinair directeur Øistein Nilsen.

“Zeewier is een veelzijdig ingrediënt dat perfect past bij onze verse, lokale producten. We zijn ervan overtuigd dat vooral onze avontuurlijke oudere gasten positief verrast zullen zijn zodra ze onze gerechten met zeewier proeven,” voegt Nilsen toe.

In een persbericht laat Hurtigruten weten dat het samenwerkt met lokale leveranciers zoals Lofoten Seaweed, gevestigd in de eilandengroep de Lofoten. Zij leveren onder andere truffelzeewier, suikerwier en veganistische parels die lijken op kaviaar.

Het bedrijf gebruikt duurzame methoden voor het kweken en oogsten van zeewier. Zo blijft het rijk aan voedingsstoffen én wordt het ecosysteem van de Noorse wateren beschermd voor toekomstige generaties.