MSC en UNICEF presenteren programma voor kinderen in de Filipijnen

Image

De MSC Foundation en UNICEF hebben de volgende fase van hun inmiddels 16 jaar durende samenwerking aangekondigd. Tot nu toe heeft deze samenwerking al €17 miljoen opgeleverd. Met het nieuwe programma willen beide organisaties kinderen in de Filipijnen ondersteunen.

Het project, genaamd “Learning Bridge”, is opgezet om in de komende drie jaar het onderwijs voor maar liefst 400.000 kinderen in de Filipijnen ingrijpend te verbeteren.

De focus ligt op Mindanao, het op één na grootste eiland van de Filipijnen. Deze regio kampt met de laagste schoolinschrijvingen en het laagste percentage geletterdheid van het land. Het initiatief wil deze leercrisis aanpakken door innovatieve oplossingen te bieden.

Het programma introduceert nieuwe lesmethoden om het onderwijs voor grote groepen leerlingen te verbeteren. Daarnaast komt er een drijvende school, zodat kinderen ook tijdens overstromingen onderwijs kunnen blijven volgen.

Pierfrancesco Vago, uitvoerend voorzitter van de cruiseafdeling van MSC Group en voorzitter van het MSC Foundation-bestuur, benadrukte: “Onze samenwerking met UNICEF begon meer dan 16 jaar geleden en vormde de basis voor de oprichting van de MSC Foundation in 2018.”

Hij voegde toe: “Samen hebben we laten zien hoe innovatie, gebaseerd op een gedeeld doel, het leven van kinderen kan veranderen. Dit nieuwe programma in de Filipijnen ligt ons extra na aan het hart, omdat veel MSC-medewerkers en bemanningsleden uit dit land komen. Het weerspiegelt onze betrokkenheid bij zowel UNICEF als bij de gemeenschappen waar onze mensen wonen.”

Kitty Van der Heijden, adjunct-directeur van UNICEF, zei: “Onderwijs is cruciaal om kinderen te helpen de vicieuze cirkel van ongelijkheid en armoede te doorbreken en een betere toekomst op te bouwen.”

Ze vervolgde: “We zijn dankbaar voor de hernieuwde steun van de MSC Foundation. Samen met de overheid en lokale gemeenschappen kunnen we innovatieve en schaalbare oplossingen bieden om kwetsbare kinderen toegang te geven tot kwalitatief onderwijs, ook voor kinderen die leven in gebieden die zwaar getroffen worden door de klimaatcrisis.”

Volgens het persbericht richt het project zich op:

  • Het versterken van rampenvoorbereiding in lokale gemeenschappen
  • Investeren in digitaal leren
  • Het bieden van essentiële regionale middelen en expertise

Een belangrijk onderdeel van het project is een klimaatbestendige drijvende school in de Caraga-regio van Mindanao. Deze school zorgt ervoor dat kinderen in overstromingsgevoelige gebieden ononderbroken onderwijs kunnen volgen. Het doel is om een voorbeeld te stellen voor duurzame en klimaatbestendige onderwijsinfrastructuur.