Malta kondigt walstroomovereenkomst aan met Carnival Corporation

De Maltese regering en Carnival Corporation hebben de eerste walstroomovereenkomst in de Middellandse Zee aangekondigd. Volgens een persbericht bevestigt de deal Malta's inzet voor een duurzame economische toekomst en werd de overeenkomst ondertekend door Carnival UK & P&O Cruises namens alle merken van Carnival Corp.
Tijdens een persconferentie zei de Maltese premier Robert Abela: "We zijn hier vandaag om te laten zien hoe we een duurzaam economisch model omarmen dat innovatie, efficiëntie en milieubeheer prioriteit geeft." De overeenkomst omvat de introductie van volledig geëlektrificeerde cruise-aanmeerplaatsen, ontwikkeld onder het wal-naar-schip initiatief.
Volgens de lokale overheid zal deze functie Malta's maritieme infrastructuur transformeren, waardoor cruiseschepen hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen door stroom van het net te gebruiken terwijl ze in de haven liggen. Door een overeenkomst met Transport Malta zullen alle schepen van Carnival Corporation kunnen aansluiten op het walstroomnet, voegde de Maltese regering toe in een verklaring.
Paul Ludlow, president van Carnival UK & P&O Cruises, zei: "P&O Cruises heeft een lange en rijke geschiedenis met veel van de bestemmingen waar we naartoe varen. We luisteren en werken samen met hen om culturen te delen, duurzaam reizen te promoten en goede praktijken te ontwikkelen." Hij voegde eraan toe: "Vandaag vieren we de ondertekening van de walstroomovereenkomst als een belangrijke mijlpaal op deze reis, samen met Malta en de Grand Harbour. Door deze acties en onze gewaardeerde relaties zorgen we ervoor dat onze cruises in Malta gedeelde sociale en financiële waarde brengen, de lokale cultuur en geschiedenis beschermen en stappen ondernemen om het natuurlijke milieu te verzorgen."
Premier Abela merkte op dat cruiseschepen jaarlijks ongeveer €88 miljoen bijdragen aan de Maltese economie, waarvan bijna €40 miljoen rechtstreeks wordt gegenereerd door passagiers tijdens hun bezoeken. "Het gaat om leiderschap. Het gaat erom de wereld te laten zien dat een klein eiland zoals Malta de weg kan wijzen in duurzame maritieme praktijken," zei hij, waarbij hij opmerkte dat de overeenkomst verder gaat dan de Europese regelgeving.
Volgens Abela versterkt de strategische stap "Malta's visie om een hub voor groene innovatie te worden," door hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie te integreren met wal-naar-schip stroom. "Door de kracht van de zon en de zee te benutten, verminderen we niet alleen de uitstoot, maar positioneren we Malta ook als een baken van groene vooruitgang in de Middellandse Zee," voegde hij toe.
Minister van Transport, Infrastructuur en Openbare Werken Chris Bonett zei dat de nieuwe overeenkomst "de status quo uitdaagt" in de sector. "Door deze schepen aan te sluiten op schone, elektriciteit van de wal, tillen we effectief de last van vervuiling van de schouders van de omliggende gemeenschappen," zei Bonett. "Vandaag is Malta een leider, die nieuwe normen stelt, niet alleen voor ons, maar ook voor onze buren. We zijn er trots op dat we vijf jaar voorlopen op de deadline van 2030 die door de Europese Unie is gesteld, en vandaag samenwerken met een leider in de industrie," vervolgde hij.
Stephen Xuereb, COO van Global Ports Holding en CEO van Valletta Cruise Port, zei: "Dit is een gedenkwaardige dag voor de maritieme industrie in Malta. Met deze ontwikkeling en onze status als de eerste Middellandse Zeehaven die walstroom aanbiedt en deelneemt aan een dergelijke overeenkomst, zijn we goed gepositioneerd om duurzame groei te waarborgen." Hij voegde eraan toe: "Dergelijke synergieën bieden een concurrentievoordeel voor Valletta Cruise Port en Malta, en komen de lokale gemeenschap en de cruise-industrie ten goede."
Reactie