Onder Herziening: Subsidies voor Hurtigruten en Havila

Image

Noorwegen besteedt jaarlijks ongeveer €120 miljoen aan subsidies voor passagiers die reizen met Hurtigruten of Havila langs de kustlijn. Het programma stamt uit 1893, toen de schepen een onmisbare verbinding vormden met afgelegen dorpen en steden langs de Noorse kust.

Nu wordt het programma opnieuw tegen het licht gehouden. De vorige keer besloot de overheid het contract te verdelen tussen Hurtigruten en nieuwkomer Havila. Dit keer lijken de aanbevelingen van adviesbureau Oslo Economics ingrijpender te zijn, volgens Noorse nieuwsberichten.

Uit hun bevindingen blijkt dat de dienst niet meer zo cruciaal is als vroeger. Sommige gemeenschappen zijn er in de wintermaanden nog wel afhankelijk van, wanneer wegen en luchtverbindingen beperkt zijn. Tegelijkertijd daalt het aantal passagiers. Daarom onderzoekt Noorwegen verschillende alternatieven.

Mogelijke maatregelen zijn onder andere:

  • Het verminderen van het aantal havens dat moet worden aangedaan.
  • Het terugbrengen van het aantal schepen en afvaarten.
  • Het beperken van subsidies tot de route tussen Bodø en Kirkenes.
  • Het volledig schrappen van de subsidies.

Op dit moment varen Hurtigruten en Havila het hele jaar door met respectievelijk zeven en vier schepen. Samen doen zij 34 havens aan tussen Bergen en Kirkenes. Havila bouwde speciaal nieuwe schepen voor deze dienst, waarvan het eerste in 2021 in de vaart kwam.

Volgens Oslo Economics is de capaciteit voor passagiers groter dan de vraag. Bovendien vervoeren de schepen slechts zo’n 6 procent van de vracht in de regio’s waar zij aanleggen. Hun mogelijkheden zijn beperkt door korte havenstops en het beperkte vervoer van diepvriesproducten.

Voor 2025 bedragen de subsidies ongeveer €88 miljoen voor Hurtigruten en €35 miljoen voor Havila. Het huidige subsidiecontract loopt van 2021 tot 2030.

Ondertussen wordt verwacht dat lokale havensteden hun steun zullen uitspreken om het programma voort te zetten.